Framme!

Igår vid lunchtid landade jag och Sofie i Taipei efter ett dygns resande. Klockan sju på morgonen gick första planet från Köpenhamn till London. Allt på resan gick över förväntan! Vi köpte våra biljetter på Ticket.se i våras för drygt 3 500 kr enkel resa. Flygbolaget var Cathay Pacific, vilka var jättebra. Eftersom Sofie har svår nötallergi fick vi prata med mycket personal men möttes alltid av bra service, de tog problemet på allvar och hade full koll! När vi gått på flyget i London blev det problem med tekniken i flygplanet vilket resulterade i 2,5 timmars väntan i planet innan det lyfte vilket i sin tur resulterade i att vi tillbringade 15 timmar i sträck på våra flygstolar. Detta var dock det enda missödet och framme i Hong Kong blev vi hämtade av en kvinna i Cathays personal som guidade oss genom en omöjlig väg på tio minuter så att vi precis kom fram till ”final boarding” på planet till Taiwan. Perfekt!

När vi landat i Taipei fick vi våra väskor utan problem (trots det snabba bytet)! Sedan tog vi oss till en food court på flygplatsen och Sofie kunde äta en säkert nötfri hamburgare på Burger King efter att inte ha ätit något riktigt på många timmar och jag beställde något som lät bra, fried nudles with meat balls. Jag fick en väldigt stor skål soppa med nudlar, böngroddar, flytande lök och tre stora, gråa, kokta köttbullar. Det var spännande. När vi tog paus i ätandet tittade personalen konstigt på oss och vi tror att vi förstod att de ville ta undan våra brickor samma sekund som vi var klara.

Vi tog en buss till en stad nära flygplatsen där vi råkade möta Anders (vår svenska vän) som egentligen skulle möta oss på nästa station när vi kommit till Hsinchu. Han kunde därför guida oss i snabbtåget som på tio minuter tog oss till vår nya hemstad.

Värmen slog emot oss som en fuktig vägg. Anders sa att det var en extra varm dag och vi hoppades nästan att han hade rätt. Vi tog en taxi till Anders och Anders flickvän Yinis lägenhet där vi fick ta en välbehövlig dusch. Sedan tog de oss till en restaurang där maten stektes på bordet framför oss. Sofie tålde all mat, maten var jättegod och vi var jätteglada! Potentiell stamställe redan fixat.

I Hsinchu verkar det inte finnas många trottoarer. Därför går man på gatan och måste lära sig se upp för all trafik. Däremot verkar allt annat finnas. Vi gjorde ett besök i ett enormt stort köpcentra som uppenbarligen hade ALLT. Det var hur stort som helst!

När klockan blev halv åtta åkte vi till vår lägenhet, vi träffade ”landlorden”, skrev på kontrakt och utbytte nycklar och deposition. Vi är otroligt glada att vi fått en lägenhet som dessutom är fantastiskt fin. Anders och Yini har hjälp oss väldigt mycket med detta, tack! Det som hände sedan var att vi somnade.

Nu är det en ny dag. En tyfonsvans går över södra Tawian så här regnar det och är mycket svalare. Vi ska idag installera oss i vår lägenhet och se om vi kan bekanta oss lite med Hsinchu.

Tack till er som kommenterat! Bilder och namn på oss alla kommer när vi är samlade, än så länge är vi fortfarande utspridda över Asien och resten av världen.

/ Anna

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.