Bland fiskar och magsjuka

I morgon är det Moon Festival vilket innebär långhelg! Vädrets gudar har redan börjat fira med ett stort fyverkeri av färgsprakande bixtar som lyser upp den annars bäcksvarta kvällshimmelen. Eller är det bara morgondagens tyfon som redan börjat göra sig hörd. Istället för att gräma sig över vädrets makter har Sofie och Anna satt sig i soffan med utsikt över den brinnande himmelen för att berätta om förra veckans äventyr i södra Taiwan.

Vi gav oss av på måndagkvällen. Sent bestämde vi oss för att åka, packade väskorna i all hast, bokade det billigaste hotellet på hotels.com och satte av mot okända marker. Vi visste att vi skulle ta high-speed-rail tåget till sista stationen och sedan var resan lite mer oviss. Vi hade ett namn på vår ankomststad men visste inte exakt hur vi skulle ta oss dit. Efter 1,5 timmar i snabbtåget mellan Hsinchu och Kaohsiung hade vi tagit oss ungefär fyra femtedelar av sträckan och steg vid niotiden in i en taxi för att resa sista biten. Denna resa visade sig ta runt två timmar.

Bild

Karta över Taiwan från Lonely Planets guidebok. Hsinchu, Kaohsiung och Kenting markerade.

Karta över södra Taiwan från Lonely Planets guidebok. Marinbiologiska museét, Hengchun och Kenting markerade.

Efter många om och men ankom vi till vårt hotell som låg i Hengchun som visade sig till största delen bestå av en gata. För att lugna nerverna besökte vi stadens enda bar ”the dancing goat” – en reggaebar. Vi beställde den enda drinken vi kände till: en whiskey-cola, vi tyckte det kändes säkert. Vi har hört att drinkarna i Taiwan är väldigt svaga men till vår förvåning såg vi bartendern hälla upp tre fjärdedelar whiskey och en fjärdedel cola i glasen – vi drack inte upp de drinkarna…

Första dagen åkte vi lokalbuss (fast alla tyckte vi skulle ta taxi) till Taiwans största marinbiologiska muséum mellan Houwan och Checheng, med fiskar från världens alla hav och häftiga 3D-shower. Vi hade väldigt trevligt men det såg ut som fiskarna och de andra havsdjuren hade det mindre trevligt då de var instängda i, enligt oss, på tok för små akvarium. Här kommer lite bilder från museet:

Stort akvarium.

Färgskiftande maneter.

Sofie promotar Chalmers i en undervattenstunnel.

Hitta Nemo….

… eller en dykare som matar fiskarna.

Stackars stora vita delfin i den lilla, lilla, kala tanken.

Bild

En liten pingvin kom och sa hej!

Hela familjen Pingvin!

Sedan tog vi bussen ner förbi Hengchun till enda ner till Kenting för att bada. Vi bestämde oss för att äta lunch innan badet varpå blev Anna blev magsjuk. Vi hittade en myra i hennes färskpressade fruktjuice och en larv i hennes vårrulle! Så det kanske inte var så konstigt att hon blev dålig… Men Sofie förblev frisk som höll sig till en mycket väl kokt gryta och cola utan is! En rolig sak i sammanhanget var att måltiden var på en ganska fin resturang (Ocean Blue – gå inte dit!) och precis innan Anna hittade den krälande larven på tallriken sa vi att det vi att det var den godaste måltiden vi hittills ätit i Taiwan. Här är en bild på Annas maskmat:

Bild

Resten av dagen tillbringades i vårt mögelluktande hotellrum (som ändå var förhållandevis bra för att endast kosta 100 kr natten per person).

Nästa dag mådde Anna bra igen och vi gjorde ett nytt försök att åka till Kenting och stranden för att bada. Denna gången lyckades vi och fick till vår stora glädje dela parasoll med en mycket trevlig taiwanesisk familj istället för att betala dyra pengar för ett eget. Efter vårt tjugominutersbad var det dags att åter stiga in i taxin för att åka hem. Badet var i vilket fall fantastisk och värt allt besvär. Här är en bild från stranden:

Hälsningar Sofie och Anna

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bland fiskar och magsjuka

1. My skriver:

Med undantag för småkrypen i maten så låter det som en härlig utflykt!